Pazartesi , Eylül 16 2019
Teknolojik gelismeler ve otomobil genel paylasim...
Kullanıcı avatarı

Trafik Sİgortası ile ilgili bilinmesi gerekenler

 #3479218  gönderen mhurkan
 22.02.2016 - 10:10:03
Eşine devreden az prim ödüyor
22.02.2016 Pazartesi
Trafik sigortasında yüksek prim artışından, aracı yakın akrabanıza devrederek kurtulma şansınız var.

Eğer üst üste kaza yapıp yüksek prim ödeyen gruba girdiyseniz aracınızı 120 TL’ye eşinize devredip düşük prim ödeyen gruba geçebiliyorsunuz. Eğer tekrar kaza yaparsanız da sorun değil, ertesi yıl yine 120 lira ödeyip, aracınızı bu sefer amcaoğluna ya da dayı oğluna devredebilirsiniz.



ÖNCE trafik sigortası hakkında bilinmesi gereken önemli bir konuyu paylaşarak başlayayım ki, sigortayı ucuza nasıl yaptırabileceğinizi daha net anlatabileyim. Sigorta şirketleri, trafik sigortası primlerini ‘hasarsızlık kademesi’ adını verdikleri sisteme göre belirliyor. Böylece, hem sigorta yaptıranların hasar geçmişini kategorize ediyorlar hem de kime, hangi fiyatı vereceklerini belirliyorlar. Hasarsızlık kademesi olarak da 7 kademe var. 4. kademe, trafik sigortasına giriş kademesi. İlk kez sigorta yaptıracaklar, trafik sigortası sistemine 4. kademeden giriyor. Hasarsız geçen her yıl, bir kademe artıyor ve 7. kademeye kadar çıkılıyor. Aynı şekilde hasar yapıldığı her yıl için de kademe düşerek, 1. kademeye kadar iniliyor. Sigortacılar açısından 1. kademe, sürekli hasar yapanların olduğu yani, en yüksek prim ödeyen grup.



KADEME PRİMİ BELİRLİYOR



Örnekle anlatayım ki, uygulamayı daha iyi anlayın. Diyelim ki, ilk kez sigorta yaptıracaksınız. Sigorta şirketi sizi 4. kademeden sisteme sokuyor ve 3-2-1. kademelere göre daha az prim uyguluyor. Yine diyelim ki, priminiz 1.000 lira olarak belirlendi. Artık, trafik sigortası sisteminin bir üyesisiniz. İlk yıl kaza yaptınız. Ertesi yıl sigorta şirketi sizi, 3. kademeye sokuyor ve normal prim artışının üzerine bir de hasarınızdan dolayı fiyat ekliyor. Böylece ikinci yıl priminiz 1.700 liraya kadar çıkabiliyor. Ertesi yıl ise hiç kaza yapmadığınızı varsayalım. Poliçenizi yenilerken şirket sizi bir kademe yükseltip, 4. kademeye sokuyor, normal prim artışı uyguluyor ve priminiz 1.300 liraya düşüyor ya da artmıyor. Yani, kazanız olmadığı için hasar primi uygulanmıyor, şirket, bir anlamda sizi mükafatlandırıyor. Ama yok, o yıl yine kaza yapmışsanız o zaman da sizi 2. kademeye kadar düşürüyor ve riskli sürücü sınıfına sokup, fiyatınızı 2.500 liralara kadar çıkartabiliyor. Hemen belirteyim, primleri tamamen örnek olsun diye verdim.



120 LİRAYA DEVİR



Daha açık bir anlatımla, yıl içinde hasarınız varsa bir kademe düşüyorsunuz, priminiz ciddi artıyor; hasarınız yoksa bir kademe çıkıyorsunuz ve hasarsızlık indiriminden yararlanıyorsunuz. Hasarsızlık indiriminden kastım da, geçen sene sigortanızı yaptırdığınız fiyatın altına düşmek değil; normal prim artışı yine uygulanıyor ama hasardan dolayı daha yüksek fiyatla karşılaşmıyorsunuz.Şimdi gelelim, trafik sigortanızı nasıl ucuza yaptıracağınıza. Bundan sonra anlatacaklarım, 1-2 ve 3. kademede olanlar ve özellikle de ticari araçlar için geçerli. Çünkü çok hasarlı olduklarından en yüksek primi de bu grup ödüyor. Sistemde bu konuda bir açık var. Aslında basit; 1. ve 2. kademedeyseniz, aracınızı eşinizin, çocuğunuzun, annenizin, babanızın yani bir akrabanızın üzerine yaptırın; böylece 4. kademeden sisteme girilmiş oluyor ve fiyat düşüyor. Hadi, örnekle anlatayım: Taksicisiniz ve çok kaza yapıyorsunuz, dolayısıyla priminiz de ticari araçlardan talep edilen en yüksek prim olan, 5.400 lira. Hemen aracınızı eşinizin üzerine devrediyorsunuz; fiyat, 4. kademeden uygulandığı için prim 2 bin ya da 2.500 liraya iniyor. Yandaki tabloda 4. kademe ile 1. kademe arasındaki farklar açıkça görülüyor. Peki maliyeti mi? Araç devir ücreti, 2016 yılı için 120 lira; o kadar. Devir parası olan 120 lirayı ödüyorsunuz, ama sigorta priminiz yüzde 50 ucuza geliyor.



İŞİN DOĞRUSU HASARSIZLIK



O yıl kaza yaparsanız da sorun değil, ertesi yıl yine 120 lira ödeyip, aracınızı bu sefer amcaoğluna ya da dayıoğluna devredersiniz, olur biter. Taa ki, akrabalar bitene kadar. Nitekim son bir yıldır bol hasar yapan tüm minibüsçüler, taksiciler bu yöntemle trafik sigortasına ödeyecekleri primi ucuza getiriyorlar. Çünkü sigortacılar, sigortayı, aracın plakasına yapıyorlar. Şunu da belirteyim, çok iyi biliyorum ki, trafikte, her sene 2-3 kazaya karışan minibüsler, kamyonetler, taksiler ve kamyonlar var. Hatta son 5 yıl içinde 14 kaza yapan kamyonetler bile var. İşin doğrusu, hasarlı sürücü olmamak, yani kaza yapmamak. Bunu yaparsanız zaten en ucuz primi ödersiniz.





Küçük hasarları cebinizden ödeyin



TRAFİK sigortasında yüksek prim artışından etkilenmemenin bir yolu daha var. O da, ufak tefek maddi hasarlarda, sigortayı kullanmak yerine cebinizden ödemeniz. Hemen söyleyeyim, trafik kazalarında sigorta şirketlerinin ödediği maddi hasar ortalaması, 2.500 lira. Ne mi demek istiyorum? Karşı aracın aynasını kırdığınızda cebinizden ödeyin. Taş çatlasa ödeyeceğiniz para, 200 liradır ama sigortayı kullanırsanız hasarlı sürücü sınıfına giriyorsunuz ve priminiz 200 liranın kat ve kat üzerinde artıyor. Böylece hem hasarsızlığınız devam eder hem de sigortaya astronomik primler ödemezsiniz. Daha açık bir anlatımla, bin liraya kadar olan hasarlı kendiniz karşılayın. Çünkü bu rakamdan dolayı sigorta fiyatınız, 2 bin liranın bile üzerinde artabilir.


Resim
# gönderen Drtus Reklam
13.10.2009
Kullanıcı avatarı
bu iş çığırından çıktı. arabanın yarısı değerinde sigorta olmaz, olursa da zorunlu olmaz. bir tuhaflık var çözülmesi gerekiyor
# gönderen Drtus Reklam
13.10.2009
Kullanıcı avatarı
JimmyF_Mcnulty yazdı:Şehre Göre de değişiyor. Benim yanlislikla İstanbulda yapmışlardı 34 YK diye, 960 lira çıkmıştı. Küçük bir Anadolu şehrinde yaşıyorum ve 330 lira ödedim.
ben de küçük bir doğu ilçesinde yaşıyorum ama arabam 35 plaka, izmire göre yapılmış o zaman, kazığı yedim
Kullanıcı avatarı
estrellabella yazdı:
JimmyF_Mcnulty yazdı:Şehre Göre de değişiyor. Benim yanlislikla İstanbulda yapmışlardı 34 YK diye, 960 lira çıkmıştı. Küçük bir Anadolu şehrinde yaşıyorum ve 330 lira ödedim.
ben de küçük bir doğu ilçesinde yaşıyorum ama arabam 35 plaka, izmire göre yapılmış o zaman, kazığı yedim
Muhtemelen. Üzgünüm. Benim sigortacım İstanbul' daydı. Dedim ki Plaka 34 olmayacak. Neyse bu yanlışlıkla 34 yapmıs. Bn de dedim doğrudur zamnanmis falan ödedim tabii parayi. Sonra farkettim aradım söyledim, ya hocam hiç fark etmez zaten zeylde düzeltiriz fl dedi. Başka birine hesaplatım 300 kusur çıkınca o sigortaya iptal ettiler. Ben de ipten döndüm yani.
Kullanıcı avatarı
JimmyF_Mcnulty yazdı:Şehre Göre de değişiyor. Benim yanlislikla İstanbulda yapmışlardı 34 YK diye, 960 lira çıkmıştı. Küçük bir Anadolu şehrinde yaşıyorum ve 330 lira ödedim.
İstanbul plaka araç her açıdan sıkıntı
# gönderen Drtus Reklam
13.10.2009
Kullanıcı avatarı
Trafik sigortasında yaşanan kaosun sonuna gelindi.

Trafik sigortasında sorunu çözecek, kaosu bitirecek yasa, Hazine Müsteşarlığı tarafından hazırlandı ve bir ay içinde de Meclis’ten çıkar ve uygulamaya girer. Yasa çıktıktan sonra trafik sigortası primleri düşecek mi? Kısa ve öz cevap vereyim: Hayır, primler düşmeyecek ama son iki senede olduğu gibi fahiş oranlarda da artmayacak.

Müjdeli haberle başlayayım. Trafik sigortasında sorunu çözecek, kaosu bitirecek yasa, Hazine Müsteşarlığı tarafından hazırlandı. Eğer bir aksilik olmazsa önce Bakanlar Kurulu’na ardından da Meclis’e gelir ve tahmin ediyorum bir ay içinde de Meclis’ten çıkar ve uygulamaya girer. Yasanın içeriğine geçmeden önce bir noktaya değineyim. 5 gündür süren yazı dizisi ortaya koydu ki, tüm kesimler, trafik sigortasında yasal düzenlemeye gidilmesi ve bu düzenlemenin de tazminatlara sınırlama getirilmesine yönelik olması gerektiğinde hemfikir. İşte, yeni hazırlanan yasa da, tüm kesimlerin üzerinde uzlaştığı bu düzenlemeyi içeriyor. Hemen belirteyim; yasa diyorsak da öyle uzun uzun maddelerin yer aldığı, tüm düzenlemeleri kapsayan geniş bir yasadan bahsetmiyoruz. İki-üç maddelik, sadece sorunun çözümüne odaklı yasa olacak.

TAZMİNAT HESAPLAMASI
Hal böyle olunca da yasanın birinci ve en önemli maddesi, tahmin edeceğiniz gibi, tazminatlara düzenleme getirmesi. Şöyle anlatayım: Yasa; trafik kazalarında ölenlere sigortadan ödenecek vefat tazminatının hesaplanmasını ve bu hesaplama sonrası ne kadar tazminat ödeneceğini düzenliyor. Ve hesaplama yönteminin belirlenmesinde de yetkiyi Hazine’ye veriyor.

Malum, bugünkü uygulamada vefat tazminatının hesaplamasında standart olmadığından sigortacılar; mahkemeden mahkemeye, kişiden kişiye değişen tutarlarda tazminat ödemek durumunda kalıyor. Yeni yasa çıktığında, Hazine, hesaplama yöntemini belirleyecek; sigortacılar da kime, ne ödeyeceklerini bilecek. Böylece, ‘farklı bir tazminat alabilir miyim?’ diyerek, mahkemeye gidilmeyecek, mahkemelerin iş yükü hafifleyecek, uzun süren davalar olmayacağından ölen kişilerin yakınlarını hemen tazminatı alabilecek ve daha da önemlisi hasara aracılık eden kişilere ihtiyaç kalmayacak. Bu sayede sigorta şirketleri de belirsizlik ortamından kaynaklı yüksek primler belirlemeyecek.

KUSURLU SÜRÜCÜYE ÖDEME YOK
Yasa bir düzenlemeyi daha içeriyor. O da sigortacıların çokça şikayet ettikleri, kusurlu sürücüler için ödenen tazminat konusu. Aslını isterseniz 4 sene öncesine kadar sigortacılar, kusurlu sürücülere tazminat ödemezlerdi. Çünkü trafik sigortası şartları bunu öngörüyordu. Ancak 2011 yılında yargı, sürücü kusurlu da olsa vefatından dolayı yakınlarına tazminat ödenmesine hükmetti ve bu durum içtihat haline geldi. O günden bu güne kadar da sigorta şirketleri, kusurlu sürücülerden dolayı da vefat tazminatı ödemek zorunda kaldıkları gibi, trafik sigortasında zaman aşımı süresi 10 yıl olduğundan, geçmiş yıllarda tazminata hak kazanamayanların açtıkları davalar sonucu 10 yıl içindeki tüm tazminatları da öder hale geldi. İşte yasa bu durumu da düzenleyecek ve uygulamaya girdiğinde sigortacılar artık, kusurlu sürücülerden dolayı tazminat ödemeyecek.

SİGORTACILARA KÖTÜ HABER
Trafik sigortasında kaosu bitirecek yasa özetle böyle. Dediğim gibi bunlar sigortacılar dahil tüm kesimlerin istediği düzenlemeler. Şunu da belirteyim; sigortacılar, yasada geçmişe yönelik tazminat ödemelerini ortadan kaldıracak da düzenleme istiyorlardı, ancak bu yapılmadı. Eminim şu soruyu merak ediyorsunuzdur: Yasa çıktıktan sonra trafik sigortası primleri düşecek mi? Kısa ve öz cevap vereyim: Hayır, primler düşmeyecek ama son iki senede olduğu gibi fahiş oranlarda da artmayacak. Hatta şu kadarını söyleyebilirim; yasa çıkarsa, bugünkü primler iki-üç yıl aynı bile kalabilir, hiç artış olmayabilir.

TBB BAŞKANI METİN FEYZİOĞLU:

Tazminat kısıtlaması vicdana da aykırı

TÜRKİYE Barolar Birliği (TBB) Başkanı Feyzioğlu, sigorta şirketlerinin zorunlu sigortaların yükümlülüklerine katlanması gerektiğini ve zorunlu sigortaların bir kazanç sağlama aracı olmadığını söyledi. Sigortacılar tarafından, yargıda bedeni tazminatların yüksek hesaplandığı iddialarının doğru olmadığını belirten Feyzioğlu, “Trafik kazaları bir haksız fiil türüdür. Bundan kaynaklanan zararlar, Sorumluluk Hukuku’nun kurallarına göre giderilir. Sigorta şirketlerinin zarar ettiklerini ileri sürerek, Sorumluluk Hukuku’nun temel ilkelerine karşı çıkmaları kabul edilemez, yasalara ve hukuka aykırıdır. Şirketlerin, bu tazminatların azaltılmasını, kısıtlanmasını istemeleri de doğru değildir. Çünkü trafik kazalarından kaynaklanan ölümler ve beden gücü kayıplarının giderilmesi insan hakları sorunudur. Bu hakların kısıtlanması, Anayasa’ya ve ilgili yasalara aykırıdır. Sorunun çözümü, zarara uğrayanların tazminat haklarını kısıtlamak değildir. Yasalar buna izin vermez. Kısıtlayıcı düzenlemelere kalkışılsa bile, bunun bir vicdan ve adalet sorunu olduğu akıldan çıkarılmamalıdır.”
Metin Feyzioğlu, sorunun çözümü için de şu önerilerde bulundu: “Çözüm, trafik kazalarını önleme yönünde girişimlerde bulunmak, çözüm üretmek, önlem almaktır. Bu, devlet ve sigorta şirketleri işbirliğiyle gerçekleştirilebilir. Bu çerçevede; Ankara’da, Türkiye Barolar Birliği’nin organize edeceği ve Yargıtay 17. Hukuk Dairesi’nin başkan ve üyeleri, sigorta temsilcileri, hukukçuları, Hazine Sigortacılık Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılacağı toplantıda ortak sonuç bildirgesi ile sorunların saptanarak çözülmesi yararlı olacaktır.


Kaynak: Hürriyet
Kullanıcı avatarı
Sorunun çözümü insanlara trafik bilinci vermek , kazaları önlemek , yolları düzgün yapmak, hız limitlerine uymak ama düzgün hız limiti koymak vs vs türkiye de olması zor şeyler yani.